گزارش تحقیق: وضعیت هزاره ها در سال دوم حاکمیت طالبان

نویسنده: شبکه تحلیلگران بلاق

تاریخ نشر: آگوست 15, 2023 میلادی

شبکه تحلیلگران بلاق

مقالاتی در همین زمینه

ابراز امتنان

شبکه تحلیلگران بلاق از کمک مالی عزیزانی که این شبکه را در رونمایی نسخه...

شبکه تحلیلگران بلاق: هزاره ها هیچ امیدی برای آینده، درحاکمیت رژیم طالبان ندارند

شبکه تحلیلگران بلاق، یک نهاد تحقیقاتی و دادخواهی مستقل، غیر انتفاعی غیر دولتی ثبت شده در ایالات متحده امریکا می باشد که در زمینه‌هایی مختلف حقوق بشری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افغانستان مستند سازی و تحقیقات مسلکی، همه جانبه و بیطرفانه را انجام داده و نشر مینماید.

https://dari.bolaq.org/wp-content/uploads/2023/08/TalibanY2-DariFinal.pdf

این نهاد تاکنون بشمول تحقیق کنونی چهار مورد تحقیق را در پیوند به وضعیت هزاره ها در حاکمیت طالبان، وضعیت پناهجویان افغانستانی در اندونیزیا و اعمال محدودیت بر روند آموزشی دختران و زنان در افغانستان اجرا نموده است.

تحقیق کنونی بعنوان بخش از تلاش‌های مستمر شبکه تحلیلگران بلاق، بمنظور مستند سازی وضعیت حقوق بشری در افغانستان بوده که معطوف به بررسی وضعیت هزاره ها در سال دوم حاکمیت رژیم طالبان از ۱۵اگست۲۰۲۲ تا ۱۵اگست۲۰۲۳ می باشد. در تحقیق کنونی سعی شده تا تمامی اصول پذیرفته شده در این زمینه رعایت گردیده و آنچه واقعیت موجود در افغانستان تحت حاکمیت رژیم طالبان می باشد، منعکس شود.

هزاره ها به عنوان یکی از گروه های قومی آسیب‌پذیر در افغانستان بوده که در شرایط کنونی و دوره های مختلف تاریخی در این کشور مورد تبعیض سیستماتیک، سازمان یافته و نسل کشی قرار گرفته است. در تحقیق کنونی که توسط تیم تحقیقاتی-بلاق انجام یافته، سعی بر آن شده تا وضعیت هزاره ها تحت حاکمیت رژیم طالبان به تحلیل و بررسی گرفته شود.  پرداختن به وضعیت هزاره ها از جانب بلاق به هیچ عنوان بمعنی نادیده گرفتن سایر جرایم و جنایات ضد بشری علیه سایر اقوام افغانستان و یا زنان نیست. ما در کنار انجام این تحقیق، سایر جنایات طالبان مانند کشتار بیرحمانه منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین، سرکوب متداوم زنان که در واقع میتوان مصداق بارز از اپارتاید جنسیتی را در آن دید، کشتار و انتقامجوی باشندگان پنچشیر و اندراب ها، کشتار و انتقامجوی افراد مرتبط به قوم اچکزی در قندهار و هلمند، کشتار بیرحمانه فعالین سیاسی و مدنی در بسا نقاط افغانستان، غصب اراضی و مکلیت مردمان بومی در ولایات شمال افغانستان به درستی واقف بوده، متاسفانه محدودیت منابع باعث شده تا نتوانیم به تمامی موضوعات متذکره برای فعلا بپردازیم. از تمامی افراد و اشخاص حقیقی و حکمی تقاضا داریم در صورت علاقمندی ما را در زمینه مستند سازی تمامی اقدامات ضد بشری در افغانستان یاری رسانیده تا فرصت باشد برای برجسته و مستند سازی تمامی آنچه در افغانستان اتفاق می افتد.

 تلاش ما برای تحقیق و دادخواهی در زمینه حقوق بشر، بدون اعمال هیچ نوع تبعیض مبتنی بر تفاوت های قومی، مذهبی، جنسیتی و جغرافیایی همچنان ادامه دارد. ما باور داریم آنچه در افغانستان در حال اتفاق افتادن است و یا در گذشته اتفاق افغانستان کلیت شهروندان را به تناسب اسیب پذیری آنها متاثر ساخته است.

یافته های تحقیق کنونی بطور واضح نشان میدهد که وضعیت هزاره ها در سال دوم حاکمیت رژیم طالبان، از هر لحاظ رو به وخامت بوده، ناامیدی برای اینده در میان هزاره ها شدیدا افزایش یافته و ۹۹٪ از هزاره‌ها‌ی که در این تحقیق با انها مصاحبه شده، به فکر بیرون شدن از افغانستان اند. ۱۰۰٪ از مصاحبه شوندگان براین باور اند که افغانستان تحت حاکمیت رژیم طالبان در مسیر درست در حرکت نیست. در حالیکه یافته های تحقیق در سال اول حاکمیت رژیم طالبان ۹۶٪ از مصاحبه شوندگان بر این نظر بودند.

یافته های تحقیق کنونی نشان میدهد که هزاره ها طی سال گذشته در ۹ ولایت افغانستان بطور سیستماتیک و هدفمند، مورد حملات تروریستی قرار گرفته که در نتیجه آن ۹۰ تن کشته و ۱۴۵ تن دیگر مجروح گردیده اند. هر چند نسبت به سال گذشته تعداد از حملات تروریستی توسط انفجار بمب و انتحاری کاهش داشته، ولی کشتار هزاره ها با شیوه و تکتیک جدید همچنان ادامه دارد. براساس یافته های ما، هدف قرار دادن هزاره ها با تکتیک های جدید مانند ترور انفرادی، بازداشت و کشتن، حمله بالای منازل و مسمومیت عمدی ادامه داشته است.

اعمال محدودیت ها بر مناسک و مراسم های مذهبی هزاره-شیعه از موارد برجسته می باشد که امسال طالبان آنرا بطور جدی و سازمان یافته در مکانیزم دولتی اعمال نموده و در زمان اجرای این دستور شان تعدادی از عزاداران را کشته و مجروح نمودند، در این زمینه اطلاعات زیاد شامل یافته های تحقیق کنونی می باشد.

براساس یافته های این تحقیق در هفت ولایت افغانستان هزاره ها بطور اجباری از محلات مسکونی و ملکیت شان کوچانیده شده و مکلیت شان در اختیار افراد مرتبط به طالبان و کوچی ها قرار داده شده است. همچنان کوچی‌ها با حمایت طالبان در شش ولایت افغانستان، در مناطق هزاره نشین هجوم برده و باعث از بین بردن زراعت و باغداری باشندگان بومی شده و تعدادی از باشندگان محل براساس ادعای نامعلوم کوچی‌ها توسط طالبان بازداشت، زندانی و مجازات گردیده، که شامل مجازات بدنی و نقدی می باشد. یافته های مستند شده این تحقیق نشان میدهد که کوچی ها با حمایت مستقیم افراد طالبان، دعاوی را برعلیه هزاره ها و ملکیت این گروه قومی در این ولایت مطرح نموده که بعضی از این ادعاها  از لحاظ زمانی حتی به نیم قرن قبل بر میگردد.

یافته های ما نشان میدهد که ۹۲٪ ازمجموع ۲۶۷ تن، مصاحبه شوندگان هیچ نوع کمک بشردوستانه را دریافت ننموده و ۷٪ صرف یک بار از کمک های بشردوستانه در حاکمیت رژیم طالبان مستفید شده اند. همچنان براساس مستندات این تحقیق مسئولان محلی طالبان در مناطق هزاره نشین، با اعمال نفوذ مانع دسترسی عادلانه مردم به کمک‌های محدودی که وجود داشته، شده اند. از جمله در ولسوالی ناهور ولایت غزنی افراد طالبان تصمیم داشتند تا کمک بشردوستانه اختصاص یافته به باشندگان این ولسوالی را به کوچی ها توزیع نمایند که با مخالفت موسسه مددرسان و مردم محل مواجه شده و ولسوال طالبان اجازه توزیع این کمک ها را به مردم نداده و موسسه متذکره مجبورا آن کمک ها را به کابل برگردانیده است.

طالبان به هیچ یک از مراسم های فرهنگی که در زمان جمهوریت همه ساله در بامیان و سایر مناطق هزاره نشین برگزار می شد، اجازه برگزاری نداده و مانع اجرای هر نوع برنامه فرهنگی در این مناطق شده اند.

دو سال حاکمیت رژیم طالبان در افغانستان توأم با خفقان و بدبختی برای مردم این کشور بوده است. نتایج این تحقیق به ما نشان می‌دهد که وضعیت مردم افغانستان به شکل عام و وضعیت هزاره ها به شکل خاص تحت حاکمیت رژیم طالبان به وخامت گراییده است.  انعکاس این موضوعات در تحقیق حاضر بیانگر واضح جرایم طالبان علیه بشریت و نقض حقوق هزاره هاست که باید توسط مجامع بین المللی به آن نگریسته وراه حلی برای این معضل در نظر گرفته شود.

تمامی موارد فوق و موضوعات مرتبط دیگر بطور مفصل در متن گزارش تحقیق اورده شده، میتوانید آنرا با جزییات کامل تر مطالعه نمایید.

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.