حمایت از اماکن فرهنگی

نویسنده: زینب صابری

تاریخ نشر: مارس 3, 2022 میلادی

خانم زینب صابری در حقوق جزا و جرم شناسی ماستری دارد و یکی از نویسندگان مطرح در بین نسل جوانِ افغانستان است. خانم صابری عضویِ تیم نویسندگان بلاق است.

مقالاتی در همین زمینه

ابراز امتنان

شبکه تحلیلگران بلاق از کمک مالی عزیزانی که این شبکه را در رونمایی نسخه...

چکیده؛
اماکن فرهنگی ـ تاریخی دارای اهمیت فراوانی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای ملت ها بوده و بخشی از حقوق فرهنگی افراد به شمار می روند. تخریب این اموال چه در زمان صلح و چه در حین مخاصمات مسلحانه یکی از دغدغه های جامعه بین المللی بوده است. از همین رو در سطح بین المللی و داخلی، کشورها در حمایت از این اموال به تهیه و تدوین قواعد و مقرراتی پرداخته اند که ثبت این اموال در «فهرست میراث جهانی» مهمترین سازوکار حمایتی است که پیامدهای مثبت فراوانی را به دنبال دارد.

در قوانین داخلی جمهوری اسلامی افغانستان تخریب، قاچاق، تملک و تصرف این اموال جرمانگاری شده و برای مرتکبان این جرایم مجازات در نظر گرفته شده است. اما با روی کار آمدن طالبان که خود مسئول تخریب بسیاری از اماکن فرهنگی تاریخی ـ فرهنگی افغانستان در سالهای گذشته و همچنین سال جاری هستند؛ حمایت و حفاظت از اموال فرهنگی ـ تاریخی افغانستان، جایگاه آن در قوانین طالبان و مسئولیت حمایت و حفاظت این میراث به یک سؤال مهم برای مردم افغانستان تبدیل شده است.

این نوشته علمی تحقیقی چون در ۱۸ صحفه تحریر شده، از نشر متنی آن صرف نظر گردیده و به دو صورت پی دی ایف و فایل صوتی در دسترس خوانندگان و شنوندگان گرامی قرار داده شده است:

نسخه پی دی ایف…
فایل صوتی…

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.